Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

- скенери<br>
- осцилоскопи<br>
- газоанализатори<br>
- мултиметри<br>
- други
traqnsavov
КОЛЕГА
Мнения: 350
Регистриран на: Сря Юли 22, 2009 5:01 pm
Местоположение: Варна

Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от traqnsavov »

Видях че много хора бъркат някой понятия, затова искам да направя малко разеснения...
Първата грешка е обеде стандарта, говори се за обеде все едно е протокол, не е протокол обаче...

ОБД Стандарта дефинира, така наречените кодове на грешките, първият обеде стандарт чете малко грешки, около 15, във вторият вече се вкючват и така наречените P кодове, и грешките които чете стават, не съм ги броял честно..

ОБД и ОБД2 са стандарт и за диагностичен 16 пинов конектор, НО! протоколите които ползва този конектор са..

Най известният и често бъркан с ОБД е ISO9141 това страшно много прилича на компютърният RS232

  • ISO9141
  • C.A.N. protocol (Controller Area Network)
  • J 1850PWM
  • J 1850VPW
  • KWP2000 ISO14230-4
Съществуват и други, на някой корейски производители, това са протоколите влизащи в OBD стандарта..

Наличието на 16 пинов конектор на автомобила, не! задължава да са налични тези стандартни и протоколи.


Букса OBD

Различните протоколи, не ползват еднакви връзки на пиновете, всеки протокол си има негово пинче...
Както е видно от схемата дадена по долу..
На много коли, повечето пинове липсват от буксата, не се плашете, просто не са нужни там..

Имайте предвид че някой пинове може да се ползват и за друго, например опел даването на маса на 6-сто краче почва да извежда грешките чрез лампата...
Изображение


Нека обобщим !

Протокол: е езика на най ниско ниво, което служи да се разбират два компютъра, или две компютърни системи, или компютър и контролер ако щете...
Протоколът не се интересува от, мап сензори, ти-пи-еси и простотии, той просто свързва двата компютъра.

Диагностичен стандарт.
В не далечното минало, всяка компания производител на автомобили си е ползвала свой стандарт на диагностика, което затруднява диагностицирането... НО! комисията за стандартизация налага приемането на единен стандарт..

Този стандарт е OBD или EOBD което си е същото като OBD ама европейците нали са криви круши, да си сложат едно Е от пред, пууу...

Този стандарт дефинира не толкова протокол, понеже протокола е компютърният език, по скоро дефинира единни кодове, и някаква стантартизация за кодовете на грешките.
Също така и дефинира 16 пинов адаптер, ама това е само адаптер, ако една кола подържа протоколо на кодочетеца ти, може и да ръгаш кабелите в буксата и да тръгне..
Дефинира и сваляне на мигащи кодове чрез лампата, но повечето производители европейски не го слагат това, само Хамериканците, и опел на 6 краче към маса, (не знам дали всички модули)..

Или така наречените кабели адаптери, хората са го измислели да не си играеш да ръгаш..
Ето адапторни кабели..
  • 1-рвият е Фолсваген.
  • 2-Ситроен-Пежо
  • 3-Мерцедес.
  • 4 - Опел - старата букса, 10 пина(Допълнено с помоща на Mitaka12)
  • 5 - буксата е за японска кола, :roll: по спомени маи беше за Мазда (Допълнено с помоща на Mitaka12)
  • 6- БМВ
  • 7- Пежо старият стандарт Out offff date тоест вече не се ползва.
  • 8- Фиат.
  • 9 - Мерцедес Бенц - 14 пина (Допълнено с помоща на Mitaka12)
  • 10-рено-ваз-заз-газ и някой волва.
(Внимание! на някой от кабелите може в буксата да има платка с контролер на нея, това означава че там не се осъществява преход от една букса към друга, а и към различни протоколи, които не подържа ОБД стандарта..)
Изображение


Какво да направим преди да закачим дадена система.

Можем да се уверим, първо че системата ползва протокол, който подържа нашият адаптер, ако не го подържа, всякакви опити за закачане са безмисленни...

После трябва да се убедим, че разполагаме с нужният кабел, който да свърже диагностичният адаптер с компютъра на колата..

Този пост е писан специално за http://www.kolegi.info От мен тоест Traqn savov Не разрешавам копирането му в други форуми..
Последно промяна от traqnsavov на Сря Авг 19, 2009 8:16 am, променено общо 2 пъти.
Диагностичното оборудване е инструмент, както пияното е инструмент...
Всеки идиот може да си купи инструмента, но само талантливите могат да се научат да свирят на него.
Mitaka12
КОЛЕГА
Мнения: 42
Регистриран на: Пет Яну 04, 2008 8:17 pm

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от Mitaka12 »

4 - Опел - старата букса, 10 пина
5 - буксата е за японска кола, :roll: по спомени маи беше за Мазда
9 - Мерцедес Бенц - 14 пина :wink:
traqnsavov
КОЛЕГА
Мнения: 350
Регистриран на: Сря Юли 22, 2009 5:01 pm
Местоположение: Варна

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от traqnsavov »

Благодаря на Mitaka12 за допълнението, нека да направим полезна тема от която има полза..
Ще се радвам ако се вкючат и други...




Схеми на диагностични адаптери...

(Внимание! схемите и информацията съм я събирал от нета, не съм пробвал всичко и не съм 100 процента сигурен за достовернота им, и за техническата им коректност, НЕ! нося отговорнист при евентуална повреда на компютърен елемент или блок, събран по тях...)




Първата схема представлява преходник от OBD2 към USB изработен е на базата на интегралната схема ELM327
В ляво е 16 краковата ОБД2 букса, както следва
16 Захранване от общата ел система на автомобила..
5 Връзка към маса на автомобила.
2 Пина по който се осъществява трансфера на данни..
Подържа протоколите J1850, J1962.

Коли подържащи J1850, J1962 (все още няма данни.)

В дясно е 4-pin интерфейс или стандартният юсб конектор.
Принципна схема на диагностичният адаптер.
Изображение
Диагностичното оборудване е инструмент, както пияното е инструмент...
Всеки идиот може да си купи инструмента, но само талантливите могат да се научат да свирят на него.
traqnsavov
КОЛЕГА
Мнения: 350
Регистриран на: Сря Юли 22, 2009 5:01 pm
Местоположение: Варна

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от traqnsavov »

Втората схема е преходник от сериен порт към обд, RS232 -> OBD

Адаптерът е така нареченияк K-line L-line адаптер.
При него са налични два провода, на краче 7 L-line, на краче 15 K-line, казват му още адаптер ISO-9141-2 заради протокола който подържа..

Подържаният протокол на адаптера е OBD-2 ISO-9141-2 (ISO 14230-4, KWP2000)

Автомобили подържащи този протокол. (Нямам много данни, но това са повечето по старички коли който подържат К Л интерфейс.)

Адаптера е изграден на базата на схема МАКС232 това е двупосочен буфер, поне според пи-ди-ефа
МАКС232 Се ползва при почти всички кабели преходници. (примерно RS232 to USB)

Серийният порт на компютъра RS232 е стандартен протокол за връзка между компютрите..
Изображение




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Още една алтернативна схема на К Л адаптер.
Адаптерът е напълно и изцяло изграден от транзистори.
Поради факта, че протоколите RS232 и OBD-2 ISO 9141-2 (14230-4, KWP2000) са сходни, не са нужни големи сложни и скъпи схеми.

Подържан протокол от адаптерът. ISO 9141-2 (14230-4, KWP2000)
В ляво се вижа серийният порт, в дясно се вижда 16 пиновата ОБД букса.
Транзисторите са изградени по схемата с общ колектор, което означава че сигнала се обръща на 180 градуса.

Изображение
Диагностичното оборудване е инструмент, както пияното е инструмент...
Всеки идиот може да си купи инструмента, но само талантливите могат да се научат да свирят на него.
traqnsavov
КОЛЕГА
Мнения: 350
Регистриран на: Сря Юли 22, 2009 5:01 pm
Местоположение: Варна

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от traqnsavov »

Това е просто още една разновидност на K-line L-line адаптор.

Отново е за сериен порт RS-232.
Подържани протоколи OBD-2 ISO 14230-4 (ISO-9141-2, KWP2000).

Подържани автомобили.
Alfa Romeo
Audi
BMW
Citroen
Fiat
Honda
Hyundai
Jaguar (X300, XK)
Jeep since 2004
Kia
Land Rover
Mazda
Mercedes
Mitsubishi
Nissan
Peugeot
Renault
Saab
Skoda
Subaru
Toyota
Vauxhall
Volkswagen (VW)
since 2001
Volvo to 2004
Малко по сложна схема...
Изображение
Диагностичното оборудване е инструмент, както пияното е инструмент...
Всеки идиот може да си купи инструмента, но само талантливите могат да се научат да свирят на него.
traqnsavov
КОЛЕГА
Мнения: 350
Регистриран на: Сря Юли 22, 2009 5:01 pm
Местоположение: Варна

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от traqnsavov »

Универсален диагностичен адаптер..

На практика тази схема подържа всички OBD2 протоколи..

Изображение

Следва още... :D
Диагностичното оборудване е инструмент, както пияното е инструмент...
Всеки идиот може да си купи инструмента, но само талантливите могат да се научат да свирят на него.
bobolin4o
КОЛЕГА
Мнения: 1718
Регистриран на: Чет Окт 13, 2005 9:15 pm
Местоположение: Велико Търново
Обратна връзка:

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от bobolin4o »

И с кои програми да ползваме тези чудеса на схемотехниката?
Това честно казано си е Хоби Кит и е за лична употреба според мен. Някъде из форума някой беше казал за 55 лева от Пловдив си бил купил такова за Пежото.
Не се заяждам, просто ми се струва безсмислено да се занимава човек с тези творения. Имам ELM 323 адаптер от преди може би 5 години и съм го използвал 2-3 пъти - толкова по въпроса. Имайте в предвид, че по OBD диагностика не се извеждат всички грешки и актуални стойности на двигателя, а само тези, свързани с изгорелите газове.
Понастоящем до OBD диагностика на двигателя прибягвам само в редките случаи, когато кодочетеца ми не поддържа някой блок за управление...
TuningMaster Изображение
0887 704 900
traqnsavov
КОЛЕГА
Мнения: 350
Регистриран на: Сря Юли 22, 2009 5:01 pm
Местоположение: Варна

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от traqnsavov »

Не си съвсем прав, тоест прав си но до някъде..

Обеде стандарта не може да чете "Живи данни" може само да влиза да виждаш, и да трие грешки, но само толкова, за да влизаш сериозно в компютрите ти трябва сериозен софтуер и хардуер (под сериозен разбирай 12000 лева).. :D

За програмите после, ако на някой му е интересно де, иначе няма смисъл да си драскам..

А ЕЛМ чиповете, съвсем не са любителска електроника, те са в основата на почти всеки евтин китайски адаптер..
Виза скан, опел скенер, опелскан, иоще много други..

А и пи P-0000 кодовете четат доста работи, това са три страници кодове...
Диагностичното оборудване е инструмент, както пияното е инструмент...
Всеки идиот може да си купи инструмента, но само талантливите могат да се научат да свирят на него.
bobolin4o
КОЛЕГА
Мнения: 1718
Регистриран на: Чет Окт 13, 2005 9:15 pm
Местоположение: Велико Търново
Обратна връзка:

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от bobolin4o »

traqnsavov написа:Не си съвсем прав, тоест прав си но до някъде..

Обеде стандарта не може да чете "Живи данни" може само да влиза да виждаш, и да трие грешки, но само толкова, за да влизаш сериозно в компютрите ти трябва сериозен софтуер и хардуер (под сериозен разбирай 12000 лева).. :D

За програмите после, ако на някой му е интересно де, иначе няма смисъл да си драскам..

А ЕЛМ чиповете, съвсем не са любителска електроника, те са в основата на почти всеки евтин китайски адаптер..
Виза скан, опел скенер, опелскан, иоще много други..
ELM чипа е просто конвертор м-у съответната програма - Digimoto, ScanMaster и др., и съответния контролер, поддържащ OBD протокол, и е направен да работи само с тях...и ИМА живи данни. Виза скан, опел скенер, опелскан, иоще много други не ползват в никой случай ELM, освен ако не наричаш така PIC-a или съответния процесор с който е реализирана "защитата" на тези устройства. Но нямам намерение да навлизам в спорове...
Извинявай, че спамнах темата ти!
TuningMaster Изображение
0887 704 900
traqnsavov
КОЛЕГА
Мнения: 350
Регистриран на: Сря Юли 22, 2009 5:01 pm
Местоположение: Варна

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от traqnsavov »

Не си наспамил нищо...

Естественно много е важно програмното осигуряване, повечето евтинки програмки могат само след закачане на модула, да викат и да трият грешки..
Но НЕ! могат да променят някой заводски базови настройки...(И по добре.. :lol: :lol: )
Просто както казах, Всичко опира до цената... :D :D
Диагностичното оборудване е инструмент, както пияното е инструмент...
Всеки идиот може да си купи инструмента, но само талантливите могат да се научат да свирят на него.
mitko
КОЛЕГА
Мнения: 603
Регистриран на: Съб Дек 10, 2005 4:35 pm
Местоположение: Велико Търново
Обратна връзка:

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от mitko »

Е нека и аз да споделя мнение . Относно ELM , за мене това е хоби кит да си видиш в събота и неделя в гаража колата за кодове за неизправности . Смятам ,че е абсолютно несериозно да отвориш сервиз и да имаш ELM и КL адаптер и готово . Bobo е напълно прав ELM 327 чете живи данни но са толкова оскъсни .........
По въпроса за ELM чиповете това са серия за интерфеиси ,а всички останали ползват или PIC процесор или Atiny . Сега вече има и написана програма за PIC да имитира ELM и може би за това се бъркаш ( може би от година и половина) .
А за какво ми е евтинко като не прави нищо , като в последсвие ще си купиш пак скъпото ??? Минал съм по тоя път и сега си казвам за какво съм си играл толкова време да се занимавам с глупости . Защо е нямало тогава някой да ми каже да не се занимавам с глупости да пръскам пари и нерви . Може би имам над 150 схеми и над 50 направени адаптери дето сега не ги зная и къде са и не ги ползвам ,защото само се излагаш с талива боклуци .

regards
waseko
КОЛЕГА
Мнения: 391
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 7:43 pm
Местоположение: гр.Пловдив

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от waseko »

Ето тук може да се добие информация кои марки автомобили според годините какви протоколи от стандарта OBD2(EOBD) поддържат
http://ardio.ru/obd2comp.php
Ето и набор от програми които могат да се използват с K-L interface или ALDL и то да свършат добра работа за коли до 2005 г.
-VAG-COM - версия 311.2N, версия 409-1 - за диагностика на VW, Audi, Seat, Skoda до 2004г
-Daewoo Research и DaewoScan ,Tyranus Daewoo Scaner,Setup Daewoo- за диагностика на автомобилите Daewoo,има и още програми за Daewoo,някои, които се стартират в поддръжка на DOS
-доста програмно застъпена марка-Alfa,Fiat -UniDiagKWP200;има и още сега не се сещам
-AB-Com,OP-Com;OpelTech2-ясно за кво
-Carsoft за БМВ - до 2004г
-Mototester, AUTOVAZ NEW и други, които са за диагностика на автомобилите с марката VAZ
-Vol-FCR - за диагностика на автомобилите Volvo
-ScanTech,Car-Code(Vehicle Explorer)
и може би много други
Моето мнение е ,че не си похарчил 50 лв.напразно,като насреща получаваш изброеното по-горе,особено за човек,прохождащ в бранша(щом някой преди е постъпвал така значи и е разсъждавал така)
Поздрав.
VOLUMAX
КОЛЕГА
Мнения: 222
Регистриран на: Чет Яну 19, 2006 9:25 pm
Местоположение: РУСЕ
Обратна връзка:

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от VOLUMAX »

Направо ви се чудя на акъла как имате свободно време да се занимавате с такива простотии ?
Аз ако си закарам колата в сервиз и тръгнат да ми я закачат на такава самоделка ще се изсмея с г..а си :)
КТМ is the BEST fuck the rest !
waseko
КОЛЕГА
Мнения: 391
Регистриран на: Вто Фев 26, 2008 7:43 pm
Местоположение: гр.Пловдив

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от waseko »

VOLUMAX написа:Направо ви се чудя на акъла как имате свободно време да се занимавате с такива простотии ?
Аз ако си закарам колата в сервиз и тръгнат да ми я закачат на такава самоделка ще се изсмея с г..а си :)
Като идвам в Русе ще се отбия да закачиш моята кола,тогава аз ще се посмея.Поздрав
rockton
КОЛЕГА
Мнения: 595
Регистриран на: Вто Май 27, 2008 7:29 am
Местоположение: Захарна Фабрика

Re: Всичко за протоколи диагностика и OBD инфо тема..

Мнение от rockton »

mitko написа: По въпроса за ELM чиповете това са серия за интерфеиси ,а всички останали ползват или PIC процесор или Atiny .
regards
Напълно подържам мнението не Митко, а също и на боболин 4о !
Поради същият факт ..-"защо нямаше някой да ми каже(ПРЕДИ ГОДИНИ)..... чееее с пръдня боя не става" или..че със самоделки професионална работа не се върши!
-Аз също имам над 20тина такива собственоръчно "издялани" скенерчета и още три пъти по толкова схеми и софт, не знам кое , на кой "свят се намира" ..вече???? Ако поразровя в сервиза най вероятно ще открия няколко от тези чудни "творения" на схемотехниката (имам спомен че няколко съм подарил)...но колко? Та ако успея да открия остатъка, ще ти го подаря ако желаеш!
Преди години когато си направих свой сервиз теглих кредит и закупих всичката необходеима диагностична апаратура и прибори, наведнъж, професионална и нова,после в годините добавях по нещо необходимо, пак професионално и пак ново!
та така и до днес, вярно е -и колегите знаят хубавото струва много ...но и изкарва много!
А тези самоделки (които аз бях кръстил- Камиончета) може и да вършат някаква работа за любители, ..но лично аз никога не сум ползвал моите "ТВОРЕНИЯ" за работа в сервиза ми!
Тъй като електрониката ми е хоби и до днес.....ги творях просто от спортна злоба :mrgreen:
..И най накрая уважаеми господин...traqnsavov - колега! -твоето усилие ,да популяризираш починът "направи си сам" е трогателен, и... (съвсем без майтап)...е нещо много добро, браво за трудът ти! Ако повече любители в свободното си време почнат да лепят платки и хванат поялника, хич няма да е лошо!
-Но професионална работа се върши само с професионална апаратура
......поздрави и успех в начинанието.......... :D
"четенето на грешки" - не е диагностика , "изтриването на грешки" - не е ремонт! тел: 089 6633459
Заключено